Wednesday, February 9, 2011

melengkapkan 14 negeri...aloha!

akhirnya menjejakkan kaki juga di chuping.dulu tau dari buku teks je.
 Assalamualaikum..dah 4hari balik dari kampung..tapi tak sempat nak update entry..
Apa habaq semua?harap semua orang sihat disamping orang tersayang.
Balik dari cuti raya cina memang pengalaman yang best untuk kami seisi keluarga.
mana taknya berjalan jauh dari timur ke utara..akhirnya lengkaplah 14 negeri kami bertandang..
aku tak cukup 1negeri iaitu kelantan.sebab waktu diorang semua pergi dulu,aku tak ikut sebab ada
reunion.menyesal pula tak ikut.kalau tak cukup 14 negeri dah pernah pergi.sobsob.
start dengan ari khamis 3hb kami bertolak ke penang.balik kampung.singgah umah paklong kat kuala
kubu bharu makan breakfast ibu n mak ton masak nasi lemak.pastu singgah pulak umah pakngah kat ipoh
hantar benih anak pisang.yeahhh.sampai kampung jam 7.30malam.lambat 1jam setengah sebab trafik sesak
n ada kemalangan kat JURU.makan malam kenyang2,semua terus tidur sebab sok nak bertolak pi padang bsaq.
ibu dah jumpa favourite dia.apa lagi kan...
Bertolak jam 8.00 dan selamat sampai jam 9.30 di padang besar.wohaa!ibu kata sebiji cam kedai kat
KELANTAN.tapi kedai kat sini banyak n besar sikit dari sana je.mula-mula abah ingat nak tukar plan la
tidur kat SIAM.tapi insurans kereta untuk masuk siam tak ada.lagipun hotel kat sana mesti dah penuh orang booking.nama pun cuti sekolah kan.so cancel the plan,sambung shopping kat GARUDA.rambang mata betul.harga memang murah.tapi pakcik aku kata.bila tak cuti sekolah harga lebih murah sebenarnya.
kat garuda.amboi tengok ibu aku senyum bukan main lagi.
HEHE.biasa lah tu strategi meniaga kan.ibu beli kuali besar saiz 30cm pesan mama aku.pastu toto narita harga dalam rm 35 tak silap aku.dan kelambu persis khemah harga rm25.wohaa!sakit tangan bawa banyak barang-barang.tapi berbaloi lah.abah kasi rm50 sorang sebenarnya tapi aku tak guna 1sen pun.nak menabung sebab abah tolak gaji aku.akak n ika dapat free je.mana adil kan?takpe.abah nak ajar aku menabung.boleh..boleh..takda hal..

kat duty free complex kitaorang shopping coklat je..
oke.destinasi seterusnya.ke kuala perlis..kami nak pekena laksa...mesti sedap kan...
sepanjang perjalanan lalu lah chuping iaitu daerah paling panas kat malaysia ni.bangga sekejap
dapat jejak kaki.tapi memang panas betul la.n anda akan melihat banyak pokok tebu ditanam
disepanjang jalan.nak tau sebab apa?sebab kat sini terletaknya kilang gula ...
mula-mula aku ingat tebu yg dioarang tanam ni untuk minumla maksudnya air tebu.
tapi abah cakap 'bukanla angah,ni tebu yang buat gula tu'
oooooo....kempunan la minum air tebu...
seperti yang tertera:KILANG GULA FELDA PERLIS.hehe
kat jeti kuala perlis...
sampai je kuala perlis,terus pi jeti kuala perlis..tetiba dapat idea nakal...
"angah:ibu jomla kita tidoq langakawi.dah lama tak pi sana.ala.umah abg ngah kan ada,kita tdoqla sana."
"ibu:dah dah.jangan nak mengada.ni cuti ramai orang.feri mesti tiket da habis.lain kali kita pi naik flight ya".
nampaknya idea aku tadi tak menjadi.tapi tak apa,LANGKAWI.hang tunggu na cek mai lain kali.
makan kat restoran nelayan kat jeti kuala perlis tu.kawan abah merangkap pemandu pelancong kitaorang kat sana pakcik halim n isteri dia makcik juli kata menu special kat sini laksa n pesembor.order jangan tak order,akak pulak nak makan sotong goreng tepung.layan.sedap memang sedap.tapi lupa pula
nak ambik gambar.hehe.sebenarnya malu dengan pakcik n makcik tu walaupun diaorang ramah.
jiran belakang rumah dulu.tapi tu time kecil-kecil mana ingat sangat dah.Thanks to pakcik n makcik sebab
belanja kitaorang ari ni.
masjid zahir alor setar
next destination is ALOR SETAR.huhu.nama je balik kampung tiap-tiap tahun tapi jarang berjalan pi kedah walaupun hakikatnya sangat dekat dalam 45 minit dah sampai.so apa tunggu lagi.alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan,alang-alang dah berjalan biarlah habis semua negeri.hehe.
solat zuhur n asar kat masjid ni pastu jalan-jalan pi muzium padi pulak.
ibuku tersayang...

comelnya aku wat peace.haha

ngaumm......huhuhuhu

akak buat muka tak bersalahnya.huhuhu

ratu posing ni ika.
best.ramai gila orang gi muzium ni.bayaran masuk murah je rm3.bagi sesiapa yang naka bawa kamera masuk bayar la lagi rm2.last sekali kitaorang pi gunung jerai.tapi sat je kot.sebab naik je puncak terus hotel apa entah.5class punya hotel.agaknya tidur semalam rm 500 lebih kot.huhu...daripada membazir baikla guna duit tu menabung ataupun gi shopping...nak sampai gunung jerai tu dalam 12 km..jauh jugak la rasa sebab jalan dia mencabar macam kat bukit larut aka bukit maxwell tu..nak mabil gambar dah malam so lain kali jela ya..
hehe.balik rumah tok wan n nenek sambung makan nasi daging,udang,sotong n yang paling best n mengigit jari air asam..
soknya konvoi balik dengan makton.singgah kuala kangsar makan laksa n cendol.then hantar kakak ku syg cik hana balik Sri Iskandar..bye2....